מפירמידה למעגל: תפקידי האוצר והמבקר במוזאון הווירטואלי
עפרה קינן
המכללה האקדמית כנרת (בגימלאות)
המאמר התפרסם ב: עיונים בשפה וחברה Israel Studies in Language and Society 1 (1) - 2008
כתב עת אלקטרוני בין תחומי
של האגודה הישראלית לחקר שפה וחברה
באווירה הפוסט מודרניסטית עולות שאלות עומק לגבי הגדרות ותפקידים ביצירה התרבותית, ואחת מהן היא הגדרת היוצר והגדרת יצירתו. בנוסף מתעוררת שאלת הייצוג: את מי היוצר מייצג או את מה הוא מייצג, ומדוע הוא בעל זכות ייצוג (Porter 1998: 1)? שאלות אלו רלוונטיות במיוחד ליוצר במוזאון הווירטואלי. מאמר זה מתמודד עם שאלת היוצר במוזאון הווירטואלי ובודק כיצד שאלה זו משנה מושגי יסוד במוזאולוגיה.
כבר ב-1992 קבע Hoptman כי המוזאון הווירטואלי יוצר מספר רב של רמות מידע, אופני תצוגה ופרספקטיבות של המידע המוזאלי. על פי מקדולנד ואלספורד (MacDonald and Alsford, 1997), המוזאון הווירטואלי מאפשר למבקר להתרכז בנושאים המעניינים אותו, ולאו דווקא במכלול המידע שהאוצר רוצה להעביר. בעצם מתן חופש ל"מבקרים" הווירטואליים לבחור את האוסף שהם מעוניינים בו ואת הפריטים המעניינים אותם ולסדרם במבנה רעיוני או תוכני משלהם, המוזאון הווירטואלי קורא תיגר על מעמדו הקלאסי של האוצר.
המוזאון הווירטואלי יוצר תשתית לשינוי התפקידים של האוצר ושל המבקר. בעוד במוזאון הפיזי מערכת זו היא ברורה והיררכית - מנהל המוזאון, ובמיוחד אוצר התערוכה, הם הקובעים את מהות התערוכה ואת תכניה, והם היוצרים את המסר של התערוכה - הרי במוזאון הווירטואלי נוצרה אפשרות לשינוי מהותי, וקיימת אפשרות שהמבקר בו יהפוך מסביל לפעיל - הוא לא רק ישוטט בגלריות המוזאון, יצפה בתערוכות שנאצרו על-ידי אנשי המקצוע, ויגיב עליהן, אלא יכול גם להפוך בעצמו ל"אוצר" תערוכות, ליוצר מסרים ורעיונות חדשים ולמקים תערוכות וירטואליות.
לשאלה "מי מייצג את מי?" אין תשובה אחת. היא נובעת מרמת "העצמאות" הניתנת למבקר במוזאון הווירטואלי, החל בתלות מוחלטת של המבקר באוצר המוזאלי (האוצר מייצג את המסרים שנועדו למבקר) וכלה במבקר שהוא יוצר עצמאי - האוצר של עצמו ויוצר מוזאון המתפרסם ברשת. ברמה זו המבקר הופך לאוצר, ועם עליית המוזאון שלו לרשת הוא מציג לעולם את מסריו ומשפיע מצדו על האוצר המקצועי.
אם נביט צעד קדימה, נוכל לראות באותו יוצר עצמאי אוצר לכל דבר, ש'תוצרתו', היינו המוזאון הווירטואלי שלו, תהפוך למקור של פריטים, של ידע ושל מסרים בעבור מוזאונים קיימים.
המוזאון הווירטואלי יוצר אם כן מעבר מאוצרות היררכית - פירמידאלית, לאוצרות מעגלית.
עפרה קינן
המכללה האקדמית כנרת (בגימלאות)
המאמר התפרסם ב: עיונים בשפה וחברה Israel Studies in Language and Society 1 (1) - 2008
כתב עת אלקטרוני בין תחומי
של האגודה הישראלית לחקר שפה וחברה
באווירה הפוסט מודרניסטית עולות שאלות עומק לגבי הגדרות ותפקידים ביצירה התרבותית, ואחת מהן היא הגדרת היוצר והגדרת יצירתו. בנוסף מתעוררת שאלת הייצוג: את מי היוצר מייצג או את מה הוא מייצג, ומדוע הוא בעל זכות ייצוג (Porter 1998: 1)? שאלות אלו רלוונטיות במיוחד ליוצר במוזאון הווירטואלי. מאמר זה מתמודד עם שאלת היוצר במוזאון הווירטואלי ובודק כיצד שאלה זו משנה מושגי יסוד במוזאולוגיה.
כבר ב-1992 קבע Hoptman כי המוזאון הווירטואלי יוצר מספר רב של רמות מידע, אופני תצוגה ופרספקטיבות של המידע המוזאלי. על פי מקדולנד ואלספורד (MacDonald and Alsford, 1997), המוזאון הווירטואלי מאפשר למבקר להתרכז בנושאים המעניינים אותו, ולאו דווקא במכלול המידע שהאוצר רוצה להעביר. בעצם מתן חופש ל"מבקרים" הווירטואליים לבחור את האוסף שהם מעוניינים בו ואת הפריטים המעניינים אותם ולסדרם במבנה רעיוני או תוכני משלהם, המוזאון הווירטואלי קורא תיגר על מעמדו הקלאסי של האוצר.
המוזאון הווירטואלי יוצר תשתית לשינוי התפקידים של האוצר ושל המבקר. בעוד במוזאון הפיזי מערכת זו היא ברורה והיררכית - מנהל המוזאון, ובמיוחד אוצר התערוכה, הם הקובעים את מהות התערוכה ואת תכניה, והם היוצרים את המסר של התערוכה - הרי במוזאון הווירטואלי נוצרה אפשרות לשינוי מהותי, וקיימת אפשרות שהמבקר בו יהפוך מסביל לפעיל - הוא לא רק ישוטט בגלריות המוזאון, יצפה בתערוכות שנאצרו על-ידי אנשי המקצוע, ויגיב עליהן, אלא יכול גם להפוך בעצמו ל"אוצר" תערוכות, ליוצר מסרים ורעיונות חדשים ולמקים תערוכות וירטואליות.
לשאלה "מי מייצג את מי?" אין תשובה אחת. היא נובעת מרמת "העצמאות" הניתנת למבקר במוזאון הווירטואלי, החל בתלות מוחלטת של המבקר באוצר המוזאלי (האוצר מייצג את המסרים שנועדו למבקר) וכלה במבקר שהוא יוצר עצמאי - האוצר של עצמו ויוצר מוזאון המתפרסם ברשת. ברמה זו המבקר הופך לאוצר, ועם עליית המוזאון שלו לרשת הוא מציג לעולם את מסריו ומשפיע מצדו על האוצר המקצועי.
אם נביט צעד קדימה, נוכל לראות באותו יוצר עצמאי אוצר לכל דבר, ש'תוצרתו', היינו המוזאון הווירטואלי שלו, תהפוך למקור של פריטים, של ידע ושל מסרים בעבור מוזאונים קיימים.
המוזאון הווירטואלי יוצר אם כן מעבר מאוצרות היררכית - פירמידאלית, לאוצרות מעגלית.
ד"ר עפרה קינן, מפתחת המיזם:,e-mymuseum.com להקמת מוזיאונים וירטואליים. פיתוח המיזם נולד על רקע עבודתה האקדמית כמרצה בתחומי הגיאוגרפיה התרבותית, שימור מורשת ומוזיאולוגיה, תוך דגש על מוזיאונים וירטואליים. בעבר ניהלה והייתה אוצרת ראשית של מוזיאון ומכון "בית חיים שטורמן".